Jdi na obsah Jdi na menu
 


průvodce knihou Zjevení Janovo 3.

Zastavme se jen na chvíli v kapitole 1. Jan ve verši 10, který je důležitý pro pochopení a je to vlastně „červená nit“, která se táhne od kapitoly 1, až po kapitolu 21 píše, že byl ve vytržení ducha v den Páně. Obecně se má za to, že dnem Páně je neděle, protože Pán byl v neděli vzkříšen. Mám ale otázku: je pro další generace následovníků Ježíše důležitá informace, že Jan měl své vidění právě v neděli? A možná na neděli vzkříšení? Protože i kdyby měl vidění ve středu, nebo pátek, to zjevení by zůstalo stejné. Mám pro to den Páně jiné vysvětlení. Ono vlastně ani není tak moje, vypůjčil jsem si je. V něm se říká, že se jedná o Den páně. (povšimněte si malých a velkých písmen v označení den Páně, a Den páně. Neboť každý ten den znamená z teologického hlediska něco jiného!) Jedná se tedy o den, ve kterém je dovršena nepravost vší země a padlo rozhodnutí o zahájení ukončení doby milosti. Vlastně o tom píše Izajáš 13:9 Aj, den Hospodinův přichází přísný, a zůřivost a rozpálení hněvu, aby obrátil tu zemi v poušť, a hříšníky její z ní vyhladil.

Jan se ocitl ve vytržení právě v tomto posledním dni – dni Hospodinově a viděl vše to, co popisuje Izajáš. A tyto věci také zapsal pro další pokolení.  Na tento Hospodinův den můžeme také aplikovat: Ale tato jedna věc, nebuď před vámi skryta nejmilejší, že jeden den u Pána, jest jako tisíc let, a tisíc let je jako jeden den. 2Pt 3:8 takže, nikdo nemůže s jistotou povědět, že tento den bude mít 24 hodin, během kterých Bůh rozsoudí vše živé od stvoření světa.

Tím dalším důvodem, proč je kniha Zjevení zařazena v Písmu, nám přibližuje Izajáš 43,12: Já oznamuji i vysvobozuji, jak předpovídám a ne někdo jiný mezi vámi.

Hospodin je vševědoucí, všemohoucí a nenechá si nikým zpochybnit svoji svrchovanost. Žádná Sibyla, žádní Mayové, žádný Nostradamus, ale jen a pouze Hospodin ví a zná, co se bude dít. A je to také On, kdo předpovídá. Přeskočíme první tři kapitoly - dopisy církvím, kterými se nebudeme nyní zabývat, a začneme se věnovat kapitole čtvrté,